Subscribe:

Boeingov novi zrakoplov – Boeing 787 Dreamliner



Boeingov novi zrakoplov, Boeing 787 Dreamliner, uspješno je pušten u komercijalni putnički promet.

Poletio je iz Tokija, a sletio u Hong Kongu. Radi se o prvom srednje velikom zrakoplovu koji može učinkovito letjeti na dalekim linijama i koji se ističe raznim konstruktorskim novotarijama.

Ovim čarter letom japanski All Nipon Airways (ANA) postao je prvi prijevoznik koji je imao priliku prevesti putnike novim Boeingovim avionom, u koji američki proizvođač polaže velike nade. ANA je svoju prvu 787-icu dočekao s čak tri godine zakašnjenja, pa su mnogi očekivali velike probleme s prodajom, no ona premašuje sva očekivanja, a u Boeingu traže način kako ubrzati proizvodnju.

Zahvaljujući brojnim poboljšanjima, Dreamliner troši oko 20 posto manje goriva nego zrakoplovi slične veličine, pa su u Boeingu s pravom očekivali dobru reakciju tržišta, s obzirom na to da cijena kerozina ima velik udio u ukupnim troškovima zračnih prijevoznika. Trenutno tako imaju čak 820 narudžbi. ANA je prijevoznik s najvećim brojem naručenih aviona i čeka još 54 zrakoplova, Air Berlin 15, British Airways ih je naručio 24, Etihad 31 itd.

Manja potrošnja postignuta je zahvaljujući novim motorima, ali i potpuno novom trupu aviona, sagrađenom najvećim dijelom od ugljičnih kompozita, što je rezultiralo manjom težinom te posljedično smanjenjem potrošnje. U vrijeme velike ekološke osviještenosti, dobro je znati i da Dreamliner također emitira 20 posto manje štetnih čestica. Očekuju se i uštede na održavanju od tridesetak posto, pa bi uz manji trošak goriva ukupno sniženje troška po putničkoj milji trebalo iznositi desetak posto, što će vjerojatno dijelom osjetiti i putnici.

U Dreamliner stane 210-290 putnika, ovisno o rasporedu sjedala. Moći će uživati u znatno tišim motorima, poboljšanim svojstvima zraka u zrakoplovu, prije svega boljim ovlaživanjem zraka, pa dugi letovi više neće biti tako iscrpljujući. Tu su i znatno veći prozori, pa će putnici moći uživati u mnogo boljem pogledu nego sada. Od ostalih brojeva, zanimljiv je podatak da je tijekom sklapanja trupa zrakoplova izbušeno svega oko 10.000 rupa, dok ih se primjerice kod sklapanja Boeinga 747 izbuši čak milijun! Taj podatak vjerojatno najbolje oslikava koliko je pojednostavljena konstrukcija, a i sam proizvodni proces.

Lansiranjem Dreamlinera, Boeing je usmjerio nadmetanje s Airbusom na potpuno nov teren. Dok je Airbus uložio znatna sredstva u razvoj golemog A380, koji može prevesti i više od 800 putnika, Boeing se odlučio na znatno manji zrakoplov, koji svoju ekonomičnost pokazuje već na nešto više od 200 putnika, što ga čini pogodnim za manje zračne luke, koje nisu mogle puniti tako velike zrakoplove na velikim letovima. Airbus A380 ipak je pogodan isključivo za vrlo prometne linije, gdje je potrebno skupiti 500-ak putnika ili više njih, a često zahtijeva i ulaganja u samim zračnim lukama, jer njegova veličina zahtijeva posebne uvjete.


Ako ćemo se malo zanijeti, možda tip zrakoplova poput Dreamlinera ubrza uvrštenje neke od naših zračnih luka na kartu prekooceanskih letova, pogotovo ako znamo da sličan zrakoplov tijekom 2013. godine planira lansirati i Airbus. Radi se o modelu A350, za koji europski proizvođač već ima više od 550 narudžbi. Također će imati znatno nižu potrošnju, a ugljične kompozite koristiti čak i više nego Boeing 787. Očito su Amerikanci Dreamlinerom pokrenuli novo razdoblje u zračnom putničkom prijevozu, što bi nam trebalo donijeti više komfora uz niže cijene, a aviokompanijama osigurati bolje poslovne rezultate.

Izvor: Putovnica.net